Klimaatverandering

Welke doelen zal je bereiken op deze pagina?
- Je weet wat het natuurlijk- en het versterkt broeikaseffect is.
- Je kan het verschil uitleggen tussen het natuurlijk- en het versterkt broeikaseffect.
- Je vergelijkt twee kaarten met elkaar door de overeenkomsten en de verschilpunten op te sommen en een conclusie te trekken.
- Je leest een cirkeldiagram op een correcte manier.
- Je tekent een staafdiagram aan de hand van de gegeven instructiefiche.
1. Het broeikaseffect
Bekijk de twee onderstaande filmpjes en los daarna de vragen op (druk op de knop onder de filmpjes). Dit is een taak. Sla het document goed op want dit zal je later naar je leerkracht moeten doorsturen.
Doe je document nog niet weg want bij puntje 2 en 3 hieronder zijn er nog vragen waar jij antwoord op moet geven in ditzelfde document.
2. Wie en waar?
We onderzoeken nu de CO2-uitstoot wereldwijd. Vergelijk de twee onderstaande wereldkaarten. Geef daarna antwoord op de onderstaande vragen. Schrijf je antwoorden in hetzelfde document als hierboven. Slaag je document daarna goed op.
- Wat valt je op aan de eerste kaart?
- Herkennen jullie de verschillende landen en continenten?
- Wat bepaalt normaal de grootte van de landen op een kaart. Wat bepaalt op de eerste kaart de grootte?
- Wat denk je dat men met deze kaart wil weergeven?
- Welk land stoot de meeste CO2 uit?
- Hoe scoort Belgiƫ? Stoten wij veel CO2 uit?
Bekijk het onderstaande filmpje.
3. Diagrammen.
Bekijk de onderstaande diagrammen en maak daarna de bijhorende opdracht.

Opdracht: Vorm nu zelf een cirkeldiagram om tot een staafdiagram. Je mag kiezen welk van de drie cirkeldiagrammen je wilt omvormen. Je tekent je staafdiagram op een wit blad. Gebruik de instructiefiche. Wanneer je klaar bent neem je een kwalitatieve foto van je diagram en voeg je die foto toe aan het document dat je eerder op deze pagina al gebruikte.
Wil je meer weten over de klimaatverandering. Neem dan zeker een kijkje bij "extra".
Knap gedaan! Je hebt weer een pagina afgemaakt. Om verder te gaan druk je op "gevolgen".